Event calendar at fysik.lu.se

Mötesplats Rydberg: Lena Svenaeus - Skydd mot lönediskriminering och sexuella trakasserier – utopi eller verklighet?

Europe/Stockholm
Rydbergsalen (Fysiska institutionen-Physics Department)

Rydbergsalen

Fysiska institutionen-Physics Department

Description

Kvinnokonventionen (the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women) som hösten 1979 antogs av FNs generalförsamling är ett radikalt dokument, vars bestämmelser ska ge skydd mot alla typer av diskriminering och maktmissbruk gentemot kvinnor. Som första land i världen ratificerade Sverige konventionen samtidigt som lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män i arbetslivet trädde i kraft 1980. Jämställdhetslagen innehöll visserligen ett förbud mot lönediskriminering men i praktiken gick det inte att använda. Först 2001 anpassades de svenska reglerna till EU-rättens regler om lika lön för likvärdigt arbete. Arbetsdomstolen fortsatte dock att tillämpa äldre principer som innebar att kollektivavtalen utgjorde facit för en diskrimineringsfri lönesättning. Av tio mål om lika lön för lika eller likvärdigt arbete, som prövats i Arbetsdomstolen mellan 1980 och 2017, har endast ett lett till fullt bifall. Ett uttryckligt förbud mot sexuella trakasserier infördes i jämställdhetslagen först 2005.Det finns bra och vägledande domar på detta område. Problemet handlar här om svårigheten att få hjälp för anställda som inte är fackligt organiserade. Diskrimineringsombudsmannen utreder endast undantagsvis anmälningar om diskriminering. Det saknas med andra ord ”access to justice”.