Event calendar at fysik.lu.se

Mötesplats Rydberg: Lisbeth Lundahl - Spelar rummet roll för lärandet?

Europe/Stockholm
Rydbergsalen (Fysiska institutionen-Physics Department)

Rydbergsalen

Fysiska institutionen-Physics Department

Description
I forskningsprojektet ”Rum för lärande” vid Umeå Universitet har vi genomfört studier som belyser relationen mellan olika slags rum, undervisning och lärande. Efter några inledande ord om projektet går jag särskilt in på den delstudie som rört verksamheten i ett rymligt rum med goda möjligheter för lärare och studenter att kommunicera och presentera, och att alternera mellan olika aktiviteter. Här har studenterna fått arbeta betydligt mer aktivt än tidigare med att synliggöra och bearbeta sin för¬ståelse av centrala men komplicerade begrepp och processer i en naturvetenskaplig kurs. Jag redo¬visar jag hur studenter och lärare ser på de nya arbetsformerna och rummets betydelse, och hur studenternas tentamensresultat utvecklats över en flerårsperiod.