Mötesplats Rydberg: Är det hormonerna som ställer till det? - Likabehandling vid ett universitet: Möjligheter och fallgropar i policy och praktik.

Europe/Stockholm
Rydbergsalen (Fysiska institutionen-Physics Department)

Rydbergsalen

Fysiska institutionen-Physics Department

Description
Anna-Karin Wyndhamn, fil. dr i pedagogiskt arbete, institutionen för pedagogik och specialpedagogik.
Anna Peixoto, fil dr. i arbetsvetenskap, institutionen för sociologi och arbetsvetenskap.

Projektet ”Jämställda fakulteter?” genomfördes som en del av det universitetsgemensamma likabehandlingsarbetet vid Göteborgs universitet och finansierades av Delegationen för jämställdhet i högskolan och resulterade i rapporten Jämställda fakulteter? - En studie av arbetsfördelning och normer hos lärare och forskare vid två fakulteter vid Göteborgs universitet.

Rapporten synliggör könsskillnader i arbetsvillkor för anställda vid två av Göteborgs universitets fakulteter. Den påvisar flera områden där kön spelar roll i förhållande till vem som tilldelas uppdrag, anslag och tjänster. En komplex bild ges av hur kön, forskarideal och akademins hierarkier sammanvävs och uppblandas i det som utgör varje anställds vardagliga arbetsvillkor.

Tillsammans har Anna-Karin Wyndhamn & Anna Peixoto arbetat som jämställdhetsutredare vid Göteborgs universitet. Detta arbete har inneburit att planera och genomföra två stora intervjustudier med anställda i syfte att undersöka i vad mån det råder jämställda karriärmöjligheter för kvinnor och män vid Göteborgs universitet. De har på detta sätt studerat och kartlagt dels utbildningsvetenskapliga fakulteten, dels naturvetenskapliga fakulteten. Tillsammans har de intervjuat över 150 medarbetare. Under 2012 presenterades Jämställda fakulteter. Studierna har rönt medial uppmärksamhet och diskuterats i en rad sammanhang också utanför det egna lärosätet.
The agenda of this meeting is empty