Event calendar at fysik.lu.se

Europe/Stockholm
Naturvetenskapliga fakultetens foajé

Utställning

Torsdagen den 28 november öppnar en ny utställning om Marie Curie. "Maria Sklodowska-Curie. A Polish in Paris" skildrar den banbrytande forskarens liv och verk.

Den polskfödda fysik- och kemiforskaren Marie Curie tilldelades Nobelpriset vid två tillfällen: 1903 för sin forskning om radioaktivitet och 1911 för upptäckten av grundämnena radium och polonium. Marie Curie var den första kvinnan någonsin att tilldelas priset. Utställningen "Maria Sklodowska-Curie. A Polish in Paris" visas på Naturvetenskapliga fakulteten och produceras av WINGS – ett nätverk som arbetar för jämställdhet inom akademin. Marie Curie’s barnbarn professor Pierre Joliot-Curie kommer att tala vid invigningen. Välkommen förbi för att kika på utställningen som hänger kvar fram till 20 december 2019.

Se hela programmet

Läs mer via vårt Facebook-evenemang